“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

10.500 yıl önce yaşamış kadının yüzü yeniden canlandırıldı: Avrupalılar daha koyu tenliymiş

Belçika’da bundan tam 10.500 yıl önce yaşamış bir kadının yüzü yeniden canlandırıldı. Ortaya çıkan sonuca baktığımızda, tarih öncesi yaşayan Avrupalıların görünüşüne dair birçok bilgi içeriyor. Genetik ve arkeolojik veriler, o dönem insanlarının tek tip bir görünüme sahip olmadığını, farklı ten renklerinin Taş Devri’ne kadar uzandığını gösteriyor.

Tam 162 tanesi Dünya’ya teğet geçti: Bir gün çarpabilir mi?

NASA ve ESA’nın verilerine göre, son 1 yılda tam 162 asteroit Dünya’ya Ay’dan daha yakın mesafeden geçti. Uzaydan gelen bu yakın geçişler bilim insanlarını alarma geçirdi.

Kazancı 6 ayda fırladı! Milyoner girişimci, ChatGPT ile para kazanmanın sırrını açıkladı

Yapay zekayla dijital iş modelini dönüştüren girişimci Mason Jones, ChatGPT sayesinde nasıl daha az çalışarak daha çok kazandığını anlattı. Anahtar kelime araştırmasından içerik üretimine kadar pek çok süreci otomatikleştiren Jones, altı ayda beş haneli gelire ulaştı.

Threads spoiler metin özelliğini test ediyor

Meta’nın yükselişteki mikroblog platformu Threads, kullanıcıların uzun süredir beklediği bir özelliği test sürecine aldı: spoiler metin. Meta CEO’su Mark Zuckerberg’in kişisel hesabından yaptığı duyuruyla birlikte, içeriklerin belirli kısımlarını …

Pebble ruhu geri geliyor: Eski modellere model dokunuşlar

Core Devices’in kurucusu Eric Migicovsky, geliştirdiği yeni mobil uygulamanın sadece Core 2 Duo için değil, eski Pebble saatler için de çalışacağını açıkladı. Bu gelişme, yıllar önce piyasadan çekilen Pebble Time ve Pebble 2 modellerini yeniden …

Hong Kong’da bir mobil oyun yasaklandı

Çin’in Hong Kong Özel İdari Bölgesi’nde, “Reversed Front: Bonfire” (Tersine Dönen Cephe: Kutlama Ateşi) adlı mobil oyuna, “ayaklanmayı teşvik edici içeriği” gerekçesiyle erişim engeli getirildi.